PROGRAM PRACY PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH
ZAŁĄCZNIK NR 1: DO REGULAMINU PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH
Placówka Wsparcia Dziennego realizuje swój program uwzględniając następujące zadania:
- Zadania opiekuńcze
- Oddziaływania pedagogiczne oraz wychowawcze
- Rozwój umiejętności społecznych
- Rozwijanie zainteresowań wychowanków
- Elementy oddziaływań profilaktycznych oraz socjoterapeutycznych.
- Zadania opiekuńcze :
Niwelowanie zaniedbań wychowawczych oraz edukacyjnych i środowiskowych
Spotkania indywidualne z rodzicami
Budowanie prawidłowych relacji opartych na zaufaniu, zrozumieniu, przyjaźni
Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych oraz higienicznych
Zaspokajanie podstawowych potrzeb tj. akceptacji, bezpieczeństwa, zrozumienia, miłości
- Oddziaływania pedagogiczne oraz wychowawcze:
Pomoc dzieciom w nauce z deficytami szkolnymi oraz trudnościami w przyswajaniu wiedzy
Możliwośc skorzystania z pomocy psychologicznej oraz logopedycznej
Rozbudowanie indywidualnych zainteresowań dziecka
Kształtowanie pozytywnych cech osobowości
Wyrabianie właściwych nawyków spędzania czasu wolnego
Kontakt z przyrodą, ekologią, środowiskiem naturalnym
Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się oraz nauki szacunku do drugiego człowieka
Wyrabianie prawidłowej postawy wobec osób starszych i rówieśników
Używanie zwrotów grzecznościowych oraz prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych
Nauka kształtowania praktycznej zaradności życiowej
3.Rozwój umiejętności społecznych:
Znajomość obowiązujących w społeczeństwie zasad i norm społecznych
Rozwijanie etycznych zasad współżycia społecznego
Integracja grupy poprzez wspólną naukę, zabawę i działanie.
Likwidowanie aspołecznych nawyków oraz przyzwyczajeń
Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyborów
Propagowanie wolontariatu
4.Rozwijanie zainteresowań wychowanków :
Odkrywanie własnych zainteresowań, pasji, talentów, hobby
Rozwijanie aktywności kulturalnej
Gry oraz zabawy dydaktyczne
Wspólne czytanie, poprawa umiejętności czytania, obycie z książką, czasopismem
Promowanie aktywności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, wyjścia rekreacyjne
Zajęcia plastyczne i techniczne
Aktywizacja wiedzy i zainteresowań indywidualnych
Kształtowanie postaw patriotycznych
Zapoznanie z kulturą, religią, tradycjami, uroczystościami oraz obrzędami
Poznawanie kultur oraz obyczajów , tradycyjnych oraz innych narodowości
5.Elementy oddziaływań profilaktycznych i socjoterapeutycznych:
Praca nad wzmacnianiem poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji
Praca nad rozpoznawaniem charakterów, temperamentów, nad kształtowaniem pozytywnych cech osobowości, wyrażaniem uczuć i emocji
Zwiększanie możliwości porozumienia się
Werbalne oraz niewerbalne wyrażanie uczuć
Umiejętność rozładowywania napięć emocjonalnych
Pomoc oraz akceptacja
Zrozumienie oraz ocena własnego postępowania
Asertywność oraz nauka asertywnego zachowania
Nauka umiejętności negocjacyjnych oraz rozwiązywania problemów
Nauka podejmowania pojęcia odpowiedzialności
Kierowanie emocjami
Prowadzenie profilaktyki w zakresie uzależnień
Nauka panowania nad emocjami
Nauka radzenia sobie ze stresem
Zasady prawidłowego komunikowania się
Pojęcie empatii oraz zrozumienia