PROGRAM PRACY PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH

ZAŁĄCZNIK NR 1: DO REGULAMINU PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH

Placówka Wsparcia Dziennego realizuje swój program uwzględniając następujące zadania:

  1. Zadania opiekuńcze
  2. Oddziaływania pedagogiczne oraz wychowawcze
  3. Rozwój umiejętności społecznych
  4. Rozwijanie zainteresowań wychowanków
  5. Elementy oddziaływań profilaktycznych oraz socjoterapeutycznych.
  6. Zadania opiekuńcze :

Niwelowanie zaniedbań wychowawczych oraz edukacyjnych i środowiskowych

Spotkania indywidualne z rodzicami

Budowanie prawidłowych relacji opartych na zaufaniu, zrozumieniu, przyjaźni

Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych oraz higienicznych

Zaspokajanie podstawowych potrzeb tj. akceptacji, bezpieczeństwa, zrozumienia, miłości

  1. Oddziaływania pedagogiczne oraz wychowawcze:

Pomoc dzieciom w nauce z deficytami szkolnymi oraz trudnościami w przyswajaniu wiedzy

Możliwośc skorzystania z pomocy psychologicznej oraz logopedycznej

Rozbudowanie indywidualnych zainteresowań dziecka

Kształtowanie pozytywnych cech osobowości

Wyrabianie właściwych nawyków spędzania czasu wolnego

Kontakt z przyrodą, ekologią, środowiskiem naturalnym

Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się oraz nauki szacunku do drugiego człowieka

Wyrabianie prawidłowej postawy wobec osób starszych i rówieśników

Używanie zwrotów grzecznościowych oraz prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych

Nauka kształtowania praktycznej zaradności życiowej

 

 

3.Rozwój umiejętności społecznych:

Znajomość obowiązujących w społeczeństwie zasad i norm społecznych

Rozwijanie etycznych zasad współżycia społecznego

Integracja grupy poprzez wspólną naukę, zabawę i działanie.

Likwidowanie aspołecznych nawyków oraz przyzwyczajeń

Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyborów

Propagowanie wolontariatu

4.Rozwijanie zainteresowań wychowanków :

Odkrywanie własnych zainteresowań, pasji, talentów, hobby

Rozwijanie aktywności kulturalnej

Gry oraz zabawy dydaktyczne

Wspólne czytanie, poprawa umiejętności czytania, obycie z książką, czasopismem

Promowanie aktywności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, wyjścia rekreacyjne

Zajęcia plastyczne i techniczne

Aktywizacja wiedzy i zainteresowań indywidualnych

Kształtowanie postaw patriotycznych

Zapoznanie z kulturą, religią, tradycjami, uroczystościami oraz obrzędami

Poznawanie kultur oraz obyczajów , tradycyjnych oraz innych narodowości

5.Elementy oddziaływań profilaktycznych i socjoterapeutycznych:

 Praca nad wzmacnianiem poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji

Praca nad rozpoznawaniem charakterów, temperamentów, nad kształtowaniem pozytywnych cech osobowości, wyrażaniem uczuć i emocji

Zwiększanie możliwości porozumienia się

Werbalne oraz niewerbalne wyrażanie uczuć

Umiejętność rozładowywania napięć emocjonalnych

Pomoc oraz akceptacja

Zrozumienie oraz ocena własnego postępowania

Asertywność oraz nauka asertywnego zachowania

Nauka umiejętności negocjacyjnych oraz rozwiązywania problemów

Nauka podejmowania pojęcia odpowiedzialności

Kierowanie emocjami

Prowadzenie profilaktyki w zakresie uzależnień

Nauka panowania nad emocjami

Nauka radzenia sobie ze stresem

Zasady prawidłowego komunikowania się

Pojęcie empatii oraz zrozumienia