- Szczegóły
- Agnieszka W.
- PLACÓWKA WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH
- Odsłony: 2912
PROGRAM PRACY PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH
ZAŁĄCZNIK NR 1: DO REGULAMINU PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH
Placówka Wsparcia Dziennego realizuje swój program uwzględniając następujące zadania:
- Zadania opiekuńcze
- Oddziaływania pedagogiczne oraz wychowawcze
- Rozwój umiejętności społecznych
- Rozwijanie zainteresowań wychowanków
- Elementy oddziaływań profilaktycznych oraz socjoterapeutycznych.
- Zadania opiekuńcze :
Niwelowanie zaniedbań wychowawczych oraz edukacyjnych i środowiskowych
Spotkania indywidualne z rodzicami
Budowanie prawidłowych relacji opartych na zaufaniu, zrozumieniu, przyjaźni
Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych oraz higienicznych
Zaspokajanie podstawowych potrzeb tj. akceptacji, bezpieczeństwa, zrozumienia, miłości
- Oddziaływania pedagogiczne oraz wychowawcze:
Pomoc dzieciom w nauce z deficytami szkolnymi oraz trudnościami w przyswajaniu wiedzy
Możliwośc skorzystania z pomocy psychologicznej oraz logopedycznej
Rozbudowanie indywidualnych zainteresowań dziecka
Kształtowanie pozytywnych cech osobowości
Wyrabianie właściwych nawyków spędzania czasu wolnego
Kontakt z przyrodą, ekologią, środowiskiem naturalnym
Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się oraz nauki szacunku do drugiego człowieka
Wyrabianie prawidłowej postawy wobec osób starszych i rówieśników
Używanie zwrotów grzecznościowych oraz prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych
Nauka kształtowania praktycznej zaradności życiowej
3.Rozwój umiejętności społecznych:
Znajomość obowiązujących w społeczeństwie zasad i norm społecznych
Rozwijanie etycznych zasad współżycia społecznego
Integracja grupy poprzez wspólną naukę, zabawę i działanie.
Likwidowanie aspołecznych nawyków oraz przyzwyczajeń
Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyborów
Propagowanie wolontariatu
4.Rozwijanie zainteresowań wychowanków :
Odkrywanie własnych zainteresowań, pasji, talentów, hobby
Rozwijanie aktywności kulturalnej
Gry oraz zabawy dydaktyczne
Wspólne czytanie, poprawa umiejętności czytania, obycie z książką, czasopismem
Promowanie aktywności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, wyjścia rekreacyjne
Zajęcia plastyczne i techniczne
Aktywizacja wiedzy i zainteresowań indywidualnych
Kształtowanie postaw patriotycznych
Zapoznanie z kulturą, religią, tradycjami, uroczystościami oraz obrzędami
Poznawanie kultur oraz obyczajów , tradycyjnych oraz innych narodowości
5.Elementy oddziaływań profilaktycznych i socjoterapeutycznych:
Praca nad wzmacnianiem poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji
Praca nad rozpoznawaniem charakterów, temperamentów, nad kształtowaniem pozytywnych cech osobowości, wyrażaniem uczuć i emocji
Zwiększanie możliwości porozumienia się
Werbalne oraz niewerbalne wyrażanie uczuć
Umiejętność rozładowywania napięć emocjonalnych
Pomoc oraz akceptacja
Zrozumienie oraz ocena własnego postępowania
Asertywność oraz nauka asertywnego zachowania
Nauka umiejętności negocjacyjnych oraz rozwiązywania problemów
Nauka podejmowania pojęcia odpowiedzialności
Kierowanie emocjami
Prowadzenie profilaktyki w zakresie uzależnień
Nauka panowania nad emocjami
Nauka radzenia sobie ze stresem
Zasady prawidłowego komunikowania się
Pojęcie empatii oraz zrozumienia
- Szczegóły
- Agnieszka W.
- PLACÓWKA WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH
- Odsłony: 2710
Regulamin Placówki Wsparcia Dziennego
dla dzieci i młodzieży w formie opiekuńczej w Pełczycach
działającejw strukturach organizacyjnych Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pełczycach
- Szczegóły
- Agnieszka W.
- PLACÓWKA WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH
- Odsłony: 2707
Czym jest placówka wsparcia dziennego dla dzieci?
Placówka wsparcia dziennego dla dziecka wspiera rodzinę w opiece i wychowaniu dziecka, szczególnie taką, w której występują problemy opiekuńczo-wychowawcze.
Pracownicy placówki współpracują z rodzicami, nauczycielami placówek oświatowych oraz pracownikami jednostek leczniczych.
Pobyt dziecka w takiej placówce jest bezpłatny oraz dobrowolny (wyjątek stanowi sytuacja, kiedy sąd wydaje postanowienie o konieczności uczęszczania dziecka do placówki).
Placówka dziennego wsparcia może pełnić rolę opiekuńczą, mogą nią być: świetlice (organizacja czasu wolnego dziecka, rekreacja, pomoc w nauce, zabawa), koła zainteresowań (rozwijanie talentu, zainteresowań posiadanych przez dziecko), kluby.
Poprzez uczestnictwo dziecka w placówce otrzymuje ono wsparcie w prawidłowym rozwoju, nabywa umiejętności pokonywania codziennych trudności, niweluje deficyty w nauce, uczy się poprzez zabawę.
Kolejnym typem placówki wsparcia dziennego dla dziecka może być typ specjalistyczny. W tego rodzaju placówce organizowane są zajęcia socjoterapeutyczne. Uczęszczają do nich dzieci posiadające zaburzenia zachowania, na przykład są nadpobudliwe, agresywne, mają niską samoocenę.
Odbywają się w niej także zajęcia terapeutyczne – zajęcia z psychologiem, terapia pedagogiczna (celowe działania względem dziecka w celu przywrócenia możliwości rozwoju umysłowego), muzykoterapia, trening umiejętności społecznych (działania mające na celu poprawę relacji społecznych), zajęcia korekcyjne (na przykład gimnastyka korekcyjna), zajęcia kompensacyjne (działania zmierzające do poprawy funkcji psychosomatycznych dziecka), zajęcia logopedyczne.
Placówka wsparcia dziennego może być także prowadzona w formie pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę poprzez stosowanie działań animacyjnych, które wyposażą dziecko w umiejętność łatwiejszego porozumiewania się z innymi, współpracy, sprawią, że życie dziecka stanie się bardziej aktywne i twórcze.
Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczej ma za zadanie zapewnić dzieciom i młodzieży opiekę, realizować działania wychowawcze, pomagać w nauce oraz zorganizować czas wolny w formie zabawy, zajęć sportowych i rozwijania zainteresowań.