PROGRAM PRACY PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH

ZAŁĄCZNIK NR 1: DO REGULAMINU PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W PEŁCZYCACH

Placówka Wsparcia Dziennego realizuje swój program uwzględniając następujące zadania:

  1. Zadania opiekuńcze
  2. Oddziaływania pedagogiczne oraz wychowawcze
  3. Rozwój umiejętności społecznych
  4. Rozwijanie zainteresowań wychowanków
  5. Elementy oddziaływań profilaktycznych oraz socjoterapeutycznych.
  6. Zadania opiekuńcze :

Niwelowanie zaniedbań wychowawczych oraz edukacyjnych i środowiskowych

Spotkania indywidualne z rodzicami

Budowanie prawidłowych relacji opartych na zaufaniu, zrozumieniu, przyjaźni

Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych oraz higienicznych

Zaspokajanie podstawowych potrzeb tj. akceptacji, bezpieczeństwa, zrozumienia, miłości

  1. Oddziaływania pedagogiczne oraz wychowawcze:

Pomoc dzieciom w nauce z deficytami szkolnymi oraz trudnościami w przyswajaniu wiedzy

Możliwośc skorzystania z pomocy psychologicznej oraz logopedycznej

Rozbudowanie indywidualnych zainteresowań dziecka

Kształtowanie pozytywnych cech osobowości

Wyrabianie właściwych nawyków spędzania czasu wolnego

Kontakt z przyrodą, ekologią, środowiskiem naturalnym

Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się oraz nauki szacunku do drugiego człowieka

Wyrabianie prawidłowej postawy wobec osób starszych i rówieśników

Używanie zwrotów grzecznościowych oraz prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych

Nauka kształtowania praktycznej zaradności życiowej

 

 

3.Rozwój umiejętności społecznych:

Znajomość obowiązujących w społeczeństwie zasad i norm społecznych

Rozwijanie etycznych zasad współżycia społecznego

Integracja grupy poprzez wspólną naukę, zabawę i działanie.

Likwidowanie aspołecznych nawyków oraz przyzwyczajeń

Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyborów

Propagowanie wolontariatu

4.Rozwijanie zainteresowań wychowanków :

Odkrywanie własnych zainteresowań, pasji, talentów, hobby

Rozwijanie aktywności kulturalnej

Gry oraz zabawy dydaktyczne

Wspólne czytanie, poprawa umiejętności czytania, obycie z książką, czasopismem

Promowanie aktywności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, wyjścia rekreacyjne

Zajęcia plastyczne i techniczne

Aktywizacja wiedzy i zainteresowań indywidualnych

Kształtowanie postaw patriotycznych

Zapoznanie z kulturą, religią, tradycjami, uroczystościami oraz obrzędami

Poznawanie kultur oraz obyczajów , tradycyjnych oraz innych narodowości

5.Elementy oddziaływań profilaktycznych i socjoterapeutycznych:

 Praca nad wzmacnianiem poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji

Praca nad rozpoznawaniem charakterów, temperamentów, nad kształtowaniem pozytywnych cech osobowości, wyrażaniem uczuć i emocji

Zwiększanie możliwości porozumienia się

Werbalne oraz niewerbalne wyrażanie uczuć

Umiejętność rozładowywania napięć emocjonalnych

Pomoc oraz akceptacja

Zrozumienie oraz ocena własnego postępowania

Asertywność oraz nauka asertywnego zachowania

Nauka umiejętności negocjacyjnych oraz rozwiązywania problemów

Nauka podejmowania pojęcia odpowiedzialności

Kierowanie emocjami

Prowadzenie profilaktyki w zakresie uzależnień

Nauka panowania nad emocjami

Nauka radzenia sobie ze stresem

Zasady prawidłowego komunikowania się

Pojęcie empatii oraz zrozumienia

Regulamin Placówki Wsparcia Dziennego
dla dzieci i młodzieży w formie opiekuńczej w Pełczycach
działającejw strukturach organizacyjnych Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pełczycach

 

 

Załączniki:
Pobierz plik (regulamin Placówka (3).docx)Regulamin i Karta zgłoszeniowa[ ]19 kB

Czym jest placówka wsparcia dziennego dla dzieci?

Placówka wsparcia dziennego dla dziecka wspiera rodzinę w opiece i wychowaniu dziecka, szczególnie taką, w której występują problemy opiekuńczo-wychowawcze.

Pracownicy placówki współpracują z rodzicami, nauczycielami placówek oświatowych oraz pracownikami jednostek leczniczych.

Pobyt dziecka w takiej placówce jest bezpłatny oraz dobrowolny (wyjątek stanowi sytuacja, kiedy sąd wydaje postanowienie o konieczności uczęszczania dziecka do placówki).

Placówka dziennego wsparcia może pełnić rolę opiekuńczą, mogą nią być: świetlice (organizacja czasu wolnego dziecka, rekreacja, pomoc w nauce, zabawa), koła zainteresowań (rozwijanie talentu, zainteresowań posiadanych przez dziecko), kluby.

Poprzez uczestnictwo dziecka w placówce otrzymuje ono wsparcie w prawidłowym rozwoju, nabywa umiejętności pokonywania codziennych trudności, niweluje deficyty w nauce, uczy się poprzez zabawę.

Kolejnym typem placówki wsparcia dziennego dla dziecka może być typ specjalistyczny. W tego rodzaju placówce organizowane są zajęcia socjoterapeutyczne. Uczęszczają do nich dzieci posiadające zaburzenia zachowania, na przykład są nadpobudliwe, agresywne, mają niską samoocenę.

Odbywają się w niej także zajęcia terapeutyczne – zajęcia z psychologiem, terapia pedagogiczna (celowe działania względem dziecka w celu przywrócenia możliwości rozwoju umysłowego), muzykoterapia, trening umiejętności społecznych (działania mające na celu poprawę relacji społecznych), zajęcia korekcyjne (na przykład gimnastyka korekcyjna), zajęcia kompensacyjne (działania zmierzające do poprawy funkcji psychosomatycznych dziecka), zajęcia logopedyczne.

Placówka wsparcia dziennego może być także prowadzona w formie pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę poprzez stosowanie działań animacyjnych, które wyposażą dziecko w umiejętność łatwiejszego porozumiewania się z innymi, współpracy, sprawią, że życie dziecka stanie się bardziej aktywne i twórcze.

Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczej ma za zadanie zapewnić dzieciom i młodzieży opiekę, realizować działania wychowawcze, pomagać w nauce oraz zorganizować czas wolny w formie zabawy, zajęć sportowych i rozwijania zainteresowań.

Podkategorie